Annons
Annons


Maten som ger dig bra syn!

Kärlek gör dig blind brukar man säga, men kärlek till mat kan få dig att se mer klart än någonsin. Det handlar bara om att veta vilken mat det är du behöver älska. Men det finns fler livsmedel än morot som är bra för ögonhälsan!


Mat_som_ger_dig_bra_syn

Idag infaller den internationella FN-dagen ”Världssyndagen” (World Sight Day) – ett globalt initiativ från WHO som fokuserar på att uppmärksamma blindhet och synnedsättning. En hälsosam kost stimulerar din syn. Studier visar att människor som konsumerar stora mängder av antioxidanter, betakaroten, lutein och vitamin C och E löper en lägre risk för att utveckla ögonsjukdomar.

Annons

Här är livsmedel som är bra för din syn:

Morötter
Morötter innehåller mycket betakaroten, även kallat provitamin A. Brist på betakaroten kan leda till torra ögon och dåligt mörkerseende. En halv morot om dagen räcker för att uppfylla rekommenderat dagligt intag.

Mörkgröna bladgrönsaker
Grönkål, broccoli och spenat är fulla av karoten och C-vitamin.

Paprika
Paprika innehåller lutein. Den här antioxidanten kan i ett tidigt stadie vara bra mot åldersrelaterad blindhet.

Brysselkål
Brysselkål är fullproppat med lutein.

Pumpa och sötpotatis
Pumpa och sötpotatis innehåller stora mängder karoten och lutein.
 
Citrusfrukt och aprikos
Citrusfrukt och aprikos är rika på karoten.

Mejeriprodukter
Mjölk, smör och andra mejeriprodukter är rika på A-vitamin.

Lever
Lever är rikt på A-vitamin.

Sardiner
Sardiner innehåller zink och E-vitamin. Zink är viktigt för en bra syn.

Nötter
Nötter innehåller zink, E-vitamin och mineralet selen.

Av Sandra Palmqvist
Källa: Specsavers

   Läs mer om
Kommentera


Annons


Maten som ger dig bra syn!

Kärlek gör dig blind brukar man säga, men kärlek till mat kan få dig att se mer klart än någonsin. Det handlar bara om att veta vilken mat det är du behöver älska. Men det finns fler livsmedel än morot som är bra för ögonhälsan!


Mat_som_ger_dig_bra_syn

Idag infaller den internationella FN-dagen ”Världssyndagen” (World Sight Day) – ett globalt initiativ från WHO som fokuserar på att uppmärksamma blindhet och synnedsättning. En hälsosam kost stimulerar din syn. Studier visar att människor som konsumerar stora mängder av antioxidanter, betakaroten, lutein och vitamin C och E löper en lägre risk för att utveckla ögonsjukdomar.

Annons

Här är livsmedel som är bra för din syn:

Morötter
Morötter innehåller mycket betakaroten, även kallat provitamin A. Brist på betakaroten kan leda till torra ögon och dåligt mörkerseende. En halv morot om dagen räcker för att uppfylla rekommenderat dagligt intag.

Mörkgröna bladgrönsaker
Grönkål, broccoli och spenat är fulla av karoten och C-vitamin.

Paprika
Paprika innehåller lutein. Den här antioxidanten kan i ett tidigt stadie vara bra mot åldersrelaterad blindhet.

Brysselkål
Brysselkål är fullproppat med lutein.

Pumpa och sötpotatis
Pumpa och sötpotatis innehåller stora mängder karoten och lutein.
 
Citrusfrukt och aprikos
Citrusfrukt och aprikos är rika på karoten.

Mejeriprodukter
Mjölk, smör och andra mejeriprodukter är rika på A-vitamin.

Lever
Lever är rikt på A-vitamin.

Sardiner
Sardiner innehåller zink och E-vitamin. Zink är viktigt för en bra syn.

Nötter
Nötter innehåller zink, E-vitamin och mineralet selen.

Av Sandra Palmqvist
Källa: Specsavers

   Läs mer om


Annons

Laddar